Csak a gyerekeink jövője a tét

Orbán Viktornak enyhén szólva nem lehet a kedvence a humánpolitika. Ezt nemcsak abból gondoljuk, hogy egyetlen minisztériumba söpörte be az összes nemszeretem területet, és nem is abból, egyik legközelebbi, legrégebbi bizalmasát ültette a miniszteri székbe. 

Az egészségügyből, az oktatásügyből és a szociális területről óriási, százmilliárdos léptékű összegeket vont el az emberek nevében kormányzó miniszterelnök.  Rengeteg pénzt vettek el a gyerekeinktől, az egyre növekvő számú és egyre reményetelenebb helyzetbe kerülő, letagadott nélkülözőtől, az egészségügytől, a bármilyen okból segítségre szorulóktól.

Csak a gyerekeik jövőéért mozdulnak meg az emberek?

Az, hogy épp a felháborítóan ostobán központosított oktatásügyben szakadt el a cérna, és lett országos méretű, az egyébként már több más szektorra is kiterjedő, az Orbán-kormányt is defenzívába szorító tiltakozássorozat, nagyrészt annak köszönhető, hogy 

a pedagógusok, tanárok ezúttal elsősorban nem a saját sérelmeik miatt tüntetnek, hanem a gyerekek érdekében. 

Nem véletlen, hogy a diákok közül is többen nyílt levélben álltak ki a változás szükségessége mellett, bár pont belőlük láttuk a legkevesebbet a Kossuth téren.

Annyi bizonyos, hogy ami nem sikerült az ápolóknak az egészségügy kapcsán, az a tanároknak bejött: rengeteg ember mozdult meg, és ment ki akár gyerekestül is ebben a pocsék, hideg, esős időben tüntetni.

Mi azt láttuk, hogy ma a karonülőktől a nyugdíjaskorúakig több korosztály ázott/állt együtt az ernyők alatt az esős téren, és nehéz volt elválasztani, hogy hol ér véget az oktatás miatti tiltakozás, és hol kezdődik az általános elégedetlenség. Mindenesetre az a pár ismerős, akivel összefutottunk egyhangúan azt mondta, ők gyerekeik jövője miatt jöttek.

Családbarát ország :DDD

Mindezt pont akkor, amikor a kormány óriásplakátokon cukiskodja tele az országot családalapításra, gyermekvállalásra buzdíva. Ehhez képest eléggé úgy tűnik, hogy a gyerekek jövője sokkal kevésbé érdekli a kormányon lévőket, mint az, hogy megszülessenek.

Hogy mekkora a baj? 

Hatalmas. Persze nem úgy, mint a szétmálló egészségügyben, hogy emberek halnak meg, a közoktatáson épp csak a gyerekeink és az ország jövője múlik. Már azoké, akik itt maradnak egyáltalán.

A közmondásos kréta-  és papírhiánynál, a megemelt óraszámoknál, a túlterheltségnél, a felháborító kinevezési gyakorlatnál, hazug történelemkönyveknél és sokkal súlyosabbak, és a kötelező mindenfélénél is nagyobb. 

Azonban tény, hogy fűtés és világítás még szinte mindenhol van. 

Az ország különböző pontjain, a közoktatási, köznevelési rendszer különböző területein tevékenykedő pedagógus, gyógypedagógus ismerőseink és a rendszer hibáit a másik oldalról megszenvedő szülők ezeket említették kapásból:

"Hivatalt csináltak az iskolából, de én tanár vagyok, inkább tanítanék."

"Iskolaigazgatóként már alig van befolyásom arra, mi történik az iskolában."

"A nálunk ellátandó gyerekszámhoz a törvény szerint szükséges szakemberek fele dolgozik nálunk. Kértük, adjanak már státuszt, amire az volt a válasz, hogy ez lehetetlen, de azért legyünk már szívesek, csökkentsük az országos szinten is kiugró - várólistát, mert ez tarthatatlan." 

"Nem fizetik a túlóráinkat, csak ha engedélyezték, azaz »elrendelik« a túlórázást. Szeptember óta folyamatosan túlórázom, novembertől kértük, hogy rendeljék el, mert olyan nincs, hogy jelzed, hogy többet dolgoztál és kifizetik, úgy van, hogy elrendelik, és akkortól dolgozol többet. Január közepétől engedélyezték. Megkaptam a bérpapíromat. 19 túlórám nincs elszámolva." 

"Túlóra nélküli fizut kaptam...kb. 40 ezer mínusz..."

A szülők is tudnak mesélni

"A felvételi jelentkezéshez bekérték a gyerekem oktatási azonosítóját - amihez a rendszerben elvileg hozzárendelve a szokásos adattömeg az anyjától a születésig és hogy hová jár jelenleg iskolába. Majd az űrlapon vazzeg minden egyes tételt újra ki kell tölteni, anyja neve, születés ideje, hol tanul."

"A Klik alá tartozó iskola nyomatékosan felhívta a szülők figyelmét, hogy a félévi tandíjat kizárólag személyesen és készpénzben lehet befizetni a suli irodájában. Vajon miért?"

"A speciális nevelési igényű gyerekek (SNI) mindegyikének kellene heti 2 db fejlesztő órát tartanunk. Plusz sok olyan gyerek van, aki simán SNI lehetne, és nekik is nagyon kéne a fejlesztés. Ez persze legalább még egy státuszt kívánna, de az nem lesz. Megmondták, hogy oldjuk meg és kész. Ha nem lenne Klik, és az önkormányzat tartaná fenn a sulit, valószínűleg lenne még egy plusz fejlesztői státusz, mert ez egy elég gazdag település. Mi megengedhetjük magunknak, hogy külön fizessünk a fejlesztésért és meg is tesszük, de sok gyereknek ez elérhetetlen" - mesélte egy szülő.

"Utazó pedagógus ismerősöknek nem engedték meg, hogy BKK bérletet vegyenek, nehogy magáncélra használják, hanem szerencsétleneknek egyesével kell a jegyeket lyukasztaniuk - ami a végén persze jóval többe kerül, mint a bérlet."

"A gimnáziumi felvételi feladatsora köszönő viszonyban sincs a hivatalos tananyaggal. Akit nem járatnak külön (pénzért) előkészítőre, esélytelen, hogy megugorja. Például olyan ismereteket is kérnek, ami a tantervben a felvételit követő félévében kerül elő."

Na, kérdés még, hogy miért vonult ma utcára sok ezer ember a tanárokat és a pedagógusokat támogatva? 

Nem, nem a tanári fizetések miatt, bár a pedagógus életpályával is súlyos gondok vannak, hiszen egy 38 éves, kétdiplomás és háromgyerekes pedagógus simán kezdő besorolást és fizetést kaphat, hiába van 17 éve a pályán. 

Lehet azon vekengeni, hogy másnak is késik a fizetése, mindenki túlórázik, és azt sem fizeti ki senki, de nézzük csak, milyen túlórái vannak a tanárnak a dolgozatjavításon és a beszedett füzetek átnézésén túl egy átlagos tanárnak a teljesség igénye nélkül. 

  • Mindenféle ünnepségeket, előadásokat tervez, szervez és betanít, ezeken az eseményeken részt vesz, mert az neki maga a önfeledt szórakozás,
  • Kitakarítja, dekorálja, festi a szülőkkel (akik közül úgy hatan jelennek meg) az osztálytermet,
  • Szülői értekezletet, fogadóórát tart az estébe nyúlóan. Megértően és tehetetlenül végighallgatja a - joggal panaszkodó - szülőket, hogy a gyerekük túlterhelt,  és haszontalan hülyeségeket tanítanak neki silány tankönyvekből, hogy a teremben, lépcsőházban "tornáznak". Tudja, hogy önmagában azzal, amit ő tanít, egy gyereknek sem sikerül(ne) a gimnáziumi felvételije, mert ott teljesen mást kérnek, mint ami a tantervben szerepel.
  • Egyenként is foglalkozik a gyerekek lelkével, felvételire, versenyekre való felkészítésével, hiszen szereti őket.

Hogy ez miért nőügy?

A pedagógusok, tanárok, köznevelésben dolgozók kb. 80 százaléka nő (a vezetők között persze ez már jóval kevésbé látszik). 

A szülők közül is többnyire a nők azok, akik szorosan kapcsolatot tartanak az intézményekkel, akik tanulnak a gyerekeikkel, akik nap mint nap szembesülnek a rendszer működésképtelenségével, a pocsék tankönyvekkel, a NAT idiótaságával, az újabb és újabb kötelezettségekkel, az egyenlőtlenségek növekedésével. 

A tanárok, pedagógusok munkáját, a szektor helyzetét, a résztvevők terheit zömmel férfiak minősítik és szólják le. A döntéseket - mint annyi másban -  ebben az ügyben is férfiak hozzák.

A pedagógus  - mint a nők általában -, végtelenül megbízható, sokat tűr, csak szűk körben mérgelődik, zárt ajtók között dühöng, megtanult hallgatni is. 

Mi nem hagyhatjuk szó nélkül.


Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.