Szexuális felvilágosítás 4 éves kortól

Mikor érdemes elkezdeni a gyerekek szexuális felvilágosítását?

Ha az emberminisztériumot kérdeznénk, valószínűleg azt mondanák, ott az erkölcstan tantárgy, ennek keretében érintik a témát, a hittanosok pedig nem az ő dolguk, az nem a közoktatás része, ők csak a lehetőséget biztosítják az egyházak számára a hitoktatásra. Ha szülőket kérdezel, vérmérséklettől és konzervatív-liberális skálán elfoglalt helyüktől függően változó választ kaphatsz. Az „amint érdeklődni kezd, mindenre természetesen és őszintén válaszolok” és a „büdös kölyök, nekem ne merészeljen szexelni, amíg nem felnőtt, és/vagy házas” skálán.

Az pláne virtuális ökölharchoz vezet, ha bedobod az atomot:

Az iskola be legyen vonva mindebbe?

Sokan azt gondolják, az iskolának semmi keresnivalója a gyerekük magánéletében. Az oktatás a dolguk, a nevelés a szülők feladata. Ebben hozott változást a 2011-es köznevelési törvény: azt iskola immár nevel is. 2013 őszétől az erkölcstan órákon kaphat a gyerek útravalót az élethez a párkapcsolatokról, a családi életről, a szülői szerepekről. Már ha kér belőle a szülő, és nem a hittant választotta. Hogy ott mit tanul a gyerek, azt az egyházak dolga megszabni.

Nem csoda, hogy sok szülő fázik ettől az egésztől, hát kell neki az, hogy a negyedikes gyerek azzal jöjjön haza, hogy a homoszexualitás halálos bűn, és szexelni csak akkor lehet, ha házas vagy? De a szekuláris oktatás sem biztos, hogy hasznos, elég ha csak a saját élményeinket vesszük az ofővel és a banánra húzott gumióvszerrel.

Gyakori félelem, hogy az iskolában a felvilágosító órán idő előtt bátorítják a még éretlen gyereket a szexre, és hogy ha szó van a szexről az iskolában, akkor majd azt hiszi, ez olyasvalami, amit mindenkinek csinálnia kell egy bizonyos kor után, pedig a szülei épp azt szeretnék, ha minél később kezdene el testi kapcsolatba bonyolódni. Amiatt is aggódnak jónéhányan, hogy a fogamzásgátlásról, vagy az abortuszról kap olyan képet a gyerek, amivel ők egyáltalán nem értenek egyet.

Nem egyszerű tehát a kérdés, és még azok is vakarják a fejüket, akik amúgy már kicsi gyerekeikkel is korukhoz igazodóan, de őszintén beszélnek a szexualitásról (is). (Arról itt írtunk, hogy mit tehet a szülő, hogy a gyereke elkerülje a zaklatást és merjen szólni, ha valami rossz történt vele.)

Az is tény, hogy elkél szervezett oktatás a kérdésről, mert a magyar fiatalok borzalmasan tájékozatlanok még a legelemibb kérdések kapcsán is, és nem is nagyon tudnak ezekről a kérdésekről kivel beszélgetni, vagy tanácsot kérni. A felnőtt nők körében sem sokkal  jobb a helyzet, rengetegen az alapvető anatómiai tudással sem rendelkeznek a saját testük kapcsán (sem).

Lehet ám ezt jól is csinálni

Ha azonban a holland oktatásügyet kérdezed, a válasz az, hogy már óvodáskorban, 4 évesen érdemes elkezdeni a gyerekek szexuális edukációját. A szerelem és a szex nagy kérdéseiről ott bizony  tematikus hét van az iskolákban, sőt, már az óvodásoknak is beszélnek arról, mi az a szerelem, hogyan szeressük úgy a másikat, hogy az neki is jó legyen. Nekünk ez nagyon tetszik.

Ahogy vélhetően a közel négymillió ember többségének is, akik már megnézték a PBS amerikai hírcsatorna erről a holland programról szóló videóját  a Facebook-on. A programban nem csak a tanár beszél, központi eleme, hogy a gyerekekkel beszélgetve az ő véleményüket is kikérik. A kicsik egyszerű és őszinte gondolatai magukárt beszélnek. Ez az óra itt alább például a szerelemről és randizásról szól.

A „Tavaszi zsongás” programban részt vevő tanárok egy nemzetközi szexuális edukációt propagáló szervezet és az ENSZ népesedési világszervezete által is támogatott módon, a gyerekek átfogó szexuális nevelése mellett tették le voksukat. Az órákon a gyerekek korához igazodva tanulnak dalokat, beszélgetnek a szeretetről, szerelmi kapcsolatokról, a kölcsönösségre és a meghittségre összpontosítanak a kérdés kapcsán. 

Sokan úgy képzelik ezt az egészet, hogy az ovisokat egyből az aktus részleteivel sokkolják, de ez természetesen tévedés. A szexualitást nem a biológia órákon letárgyalt funkcionális szemszögből tárgyalják, és egyáltalán nem arra megy ki az egész, hogy valami kockázatos és veszélyes dolognak tűnjön a gyerekek számára, ami betegségekhez és nem kívánt terhességhez vezethet.

Az órák célja ehelyett a gyerekek énkép fejlesztése, saját identitásuk megértése, a nemi szerepekről való nyílt beszélgetések intimitásról és az érzelmek megéléséről, illetve az, hogy a gyerekek ki tudják fejezni magukat és kívánságaikat, mind megalapozzák a későbbi évek biztonságos szexet taglaló óráit.

A program célja az, hogy a gyerekek gondolják át, mi az ami jó számukra, mi az ami nem, és beszéljék át, milyen meghittség egy jó kapcsolat alapja.

Emellett a testtudat, a szexuális bántalmazás kérdéseit sem kerülik meg, sőt a program középpontjába helyezik. Minden feltett kérdést, minden órán azonos komolysággal kezelnek, bármiről is legyen szó.

Elég hatékonynak tűnik a dolog. Egy felmérés szerint a 12-25 év között holland fiatalok többsége azt mondta, hogy akarta az első szexuális élményét és   élvezte is, ehhez képest a hasonló korú amerikai fiatalok kétharmad úgy nyilatkozott egy hasonló kérdés kapcsán, hogy bizony jobb lett volna, ha még vár egy kicsit ezzel a tapasztalattal.

A Georgetown Egyetem szerint nagyon helyes, ha fiatal korban elkezdik felvilágosítást. A fiatalkori szexuális nevelés a kutatásaik szerint hozzájárul a nem tervezett terhességek számának csökkentéséhez, és a szexuális úton terjedő betegségek megelőzéséhez.

Az is tény, hogy a világon Hollandiában az egyik legalacsonyabb a tiniterhességek előfordulása, az USA-ban ehhez képest nyolcszor annyi kamaszlány esik teherbe évente.

Itthon eközben… áh, bele sem kezdünk, de itt lehet például olvasgatni arról, hogy itthon évek ótan nem csökken a tini-terhességek számaránya.

Nagy fel a holland programnak!

Kép: PBS

További nőkkel kapcsolatos híreket, érdekességeket találsz a feminfo facebook oldalán. Tetszik?

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.