Milyen képességek szükségesek a jó csapatmunkához? Azt már régóta tudni lehet, hogy a különböző feladatok megoldásában nem azok a csoportok voltak a legjobbak, amelyek tagjai külön-külön vagy akár összességében a legintelligensebbek, hanem azok, amelyek
- jobb szociális képességekkel bíró emberekből álltak,
- akik jobbak a kölcsönös, két- vagy többoldalú kommunikációban.
Ezek az emberek pedig többnyire nők.
Az összefoglalóan "átlagos szociális érzékenységnek" nevezett képességek terén, amin a nem szóbeli kommunikációt értették a MIT kutatói, úgy tűnik, a nők egyszerűen jobbak.
A nők született gondolatolvasók?
Sok egyéb mellett ez is a vérünkben van? Ugyan.
Az a helyzet, hogy a nők többsége - vélhetően a neveltetése miatt is - egyszerűen jobban figyel a környezetében lévő emberekre. Nemcsak meghallgatják a másikat, hanem arra is kiterjed a figyelmük, az illető hogyan viselkedik, vagy érdekli őket, hogy vajon mi motiválhatta a másikat ebben vagy abban a cselekvésben.
Ezért van az, hogy sok nő olyan dolgokat is észrevesz, amit a kevésbé jó megfigyelők nem. Ez az az érzelmi intelligencia, ami a kutatás szerint alapvető fontosságú készség az eredményes csapatmunkában.
Az Atlanticban bemutatott másik kísérletben azt vizsgálták, ki mennyire képes észrevenni a másik ember kimondatlan szándékait, érzéseit, hangulatait úgy, hogy csak az arcát, vagy a szemét látja, akár csak a számítógép képernyőjén keresztül. Ki nem találnátok. A tekintetből olvasásban a nők bizonyultak jobbnak. De ez még nem minden. Azok a csoportok, amelyekbe az ezen a teszten jobban teljesítő emberek kerültek, jobban teljesítettek a nekik adott különféle feladatok megoldásában.
(Akit érdekel, itt tesztelheti, mennyire empatikus. Ezt egyébként a komikus Sacha Baron-Cohen nagybátyja, az autizmus-kutató pszichológus, Simon Baron-Cohen készítette. A Cambridge-i professzor elmélete szerint az többek között szociális készség fejlődési zavarban is megnyilvánuló autizmus nem más, mint „szélsőséges férfiagy”.)
A sikerhez elég, ha minden csoportba teszünk egy-két nőt, és rögtön javul majd a teljesítményük?
Nem feltétlenül. Tudunk ennél jobbat.
Ezek a szociális készségek nem velünk születettek, hanem elsajátítható, fejleszthető képességek, amelyeknek ráadásul nem sok közük van a biológiai nemhez. Sokkal több értelme lenne ezt a felismerést arra használni, hogy érdemes megtanítanunk a fiainknak, hogy nem csak az a fontos, hogy ők legyenek az elsők, a legjobbak, és az ő akaratuk érvényesüljön, hanem az épp ilyen értékes tudás, hogy figyelnek a társaikra, és megpróbálják megérteni őket.
Az oktatásban és a pedagógiában jelenleg csak az IQ-t vizsgálják és értékelik, az EQ-t, az érzelmi intelligenciát meg szinte egyáltalán nem, holott most még egy kutatással több igazolja: nyilvánvalóan nagy szükség van erre is.
További nőkkel kapcsolatos híreket, érdekességeket találsz a feminfo facebook oldalán. Tetszik?