A feszes fenék nem elég jó reklám

Egyre több cég jut arra a felismerésre, hogy nem nyomasztással, hanem épp ellenkezőleg: bátorítással érdemes népszerűsíteni nőknek szánt termékeiket. Legyetek határozottak, magabiztosak, így elérhetitek a céljaitokat. Nem olyan bonyolult, ugye?

Az American Apparel reklámja egy Lolita-szerű, arctalan karakterrel akarta eladni a ruháit, amikor végletekig szexualizált, arctalan fiatal nőt választott plakátjára. A Nivea pedig azt találta ki, hogy a modelljük a fenekét kérdezi, mitől érzi magát olyan jól a csaj. Szerintük azért, mert a hátsója feszes. Ask my ass…

Azt a már nem is tudjuk miből fakadó érzést, hogy mivel nők vagyunk, mindenképp szoronganunk kell testünk, külsőnk miatt, a média, a magazinok és a reklámok remekül kihasználják. Az ő közreműködésüknek is köszönhető, hogy ma a "messze földön híresen szép" magyar nőknek csupán 3 százaléka tartja magát vonzónak (ez az arány globálisan 10%), gyönyörűnek pedig mindössze 1 százalék (míg a világban 5%). A tavalyi kutatás szerint szépségével a megkérdezett magyar nők alig 27 százaléka volt elégedett. 

Ha minden jól megy, ez már nem sokáig lesz így. Az új reklámok nem arról szólnak, hogy a hirdetett termék tesz téged elfogadhatóvá, sikeressé, vagy 17 éves modellekhez hasonló hamvas szépséggé. Nem is az a lényeg, hogy megérdemled.

Légy erős és ragyogj!

A legelső cég, aki változtatni mert, és tökéletes szépségek helyett átlagoshoz közelítő külsejű nőket tett a reklámjaiba, a Dove volt. Az ő 2006-os Valódi szépség kampányuk világszerte hatalmas sikert aratott, a nemrég induló Youtube egyik első vírusvideója lett, ez pedig a világ mindeddig legnézettebb reklámvideója.

A nagyon óvatos első lépés után egyre bátrabb üzenetekkel szállnak versenybe a követőik. Úgy tűnik, hogy már nem a szexuális vonzerő vagy a tökéletes szépség elérése az az ígéret, ami a női vásárlókat öszönzi. Egyre több reklám árul magabiztosságot, erőt, önbizalmat és a szexista sztereotípiák felszámolását. Sikerrel.

Az Under Armour sportszergyártó kampánya a valódi nőket szólítja meg. Az leszek, ami akarok, "I Will What I Want" - ez a kampány jelmondata. Az egyik arca pedig Misty Copeland, akinek balettintézeti jelentkezését 13 éves korában utasították el, "nem megfelelő" testalkata és kora miatt, de Copeland nem adta fel az álmát. Ő lett az Amerikai Balettszínház történetében a második afroamerikai szólótáncos. A másik pedig a szupermodell Gisele Bündchen.

A reklámpiac egyik legfontosabb szakmai lapja, az Adweek múlt heti konferenciáján elhangzottak szerint a nők (akik háztartási kiadások több mint négyötödésben hoznak döntéseket) egyenesen elvárják, hogy valamilyen nekik szóló és pozitív üzenettel akarják meggyőzni őket arról, mit érdemes megvenniük. Azok a hirdetők, akik így tettek, arról számoltak be, hogy az

eladott termékeiket a vásárlók több mint fele (52%) egyenesen azért vette meg, mert tetszett nekik az, ahogy ezek a márkák a hirdetéseikben a nőket ábrázolják.

A Pantene eben a spotban a határozott nőket ünnepli, és felhatalmazza őket, hogy legyenek erősek. Céljuk, hogy felhívják a figyelmet a társadalmi elvárásokra, melyek visszahúzzák a nőket, és megmutassák a kettős mércét, hogy mennyire másképp látjuk és ítéljük meg a férfiakat és a nőket.

Ez a reklámjuk pedig (nekünk az egyik kedvencünk) arra biztatja a nőket, ne kérjünk mindenéért bocsánatot, álljunk ki magukért. Néha nem árt az udvariasság, de vannak helyzetek, amikor nem sok értelme van.

Még jó, hogy úgy csinálom, mint egy lány

Talán a tinédzser lányok azok, akik a leginkább bátorításra szorulnak. Nekik sem szabadna engedni, hogy leszólják őket, és ebben az életszakaszban különösen fontos lenne, hogy pozitív képek és üzenetek érkezzenek feléjük.

A "Run Like a Girl" kampányban így arra fókuszáltak, hogy vegyük észre, a társadalom miként skatulyázza be a fiatal nőket. A kifejezést, hogy "mint egy lány" sokszor úgy használjuk, mintha ez valami nevetségeset, gyengeséget, ügyetlenséget jelentene. De a lányok sokáig nem így látják magukat, és nem akarhatjuk, hogy ez megváltozzon, és ügyetlenebbnek érezzék magukat.

Miért ne tudnánk?

A Covergirl videójának alapötlete hasonló. Itt olyan hírességek cáfolják meg a "lányok nem tudnak..." téveszméket, mint Queen Latifah, Ellen DeGeneres, Sofia Vergara, Katy Perry, vagy Janelle Monae. Mert a lányok igenis tudják.

Persze ezek a spotok is csak marketingeszközök, de sokat számítanak. Egyáltalán nem mindegy, milyen nőket állítanak elénk példaként. Ha képesek eljuttatni sokakhoz ezeket az értelmes, hasznos és fontos üzeneteket, akár megvesszük, amit ajánlanak, akár nem, nyerünk velük. Épp ideje, hogy ne csak elismerésre szomjazó fiatal nőket és önfeláldozó, mindent vakító fehérre tisztítani akaró családanyákat mutogassanak nekünk, hogy lám, ez az életetek. Nem vagyunk ilyenek, és nem is szeretnénk ilyenné válni.

További nőkkel kapcsolatos híreket, érdekességeket találsz a feminfo facebook oldalán. Tetszik?

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.