Reklámnőnek nem jó lenni

A nő, főleg ha kismama, vagy családanya, könnyen elérhető és hatalmas célcsoport. A hirdetők fő kedvence. Nők intézik a bevásárlást, és szinte minden családi kiadásban az ő véleményük dönt, még az autóvásárlásban is. A nők többsége mégis úgy érzi, a hirdetések valójában nem nekik szólnak, és számukra érdektelenek. A reklámosok nem ismernék az erről szóló statisztikákat?

Betty Friedan az ötvenes évek amerikájáról szóló, a tengerentúlon kultuszkönyvnek számító kötetében arról írt, hogy szerinte a hirdetők arra próbálják ösztönözni a háziasszonyokat, hogy szakemberként gondoljanak magukra, akiknek szüksége van a sok általuk kínált speciális termékekre annak érdekében, hogy a legjobbak lássák el háziasszonyi teendőiket. Friedan könyve óta azért nem keveset haladt az idő kereke, de kicsit továbbgondolva a könyv állítását, azt kell, hogy mondjuk, a reklámok nem sokat változtak. Továbbra is a legegyszerűbb, legunalmasabb és legósdibb általánosításokat felhasználva akarják eladni a termékeket.

Csillogjon minden, és légy tökéletes te is!

A jó háziasszony ezt és itt vásárol. Te nem? Legyél csak jó anya, feleség, és csendes, ha bánatod van, igyál egy pohárral, csak a hormonok teszik, majd elmúlik. Csodálatos folttaszító mosószer nélkül mit sem érsz, mint háziasszony. Mit adsz enni a gyereknek? Szereted-e eléggé, ha nem az egészséges csodaszelettel eteted, ha nem a legeslegjobbnak bemutatott posikrémmel kened a pelenkás fenekét? Kuponfüzeted már van? A jó asszony spórol a háztartási kiadásokkal! Hogyan legyél jó nő? Narancsbőr elleni krém, és feszes feneket ígérő testápoló kell neked! Attól leszel jó szerető, kívánatos! Mitől leszel lendületes? Kérdezd a fenekedet! Minden magára valamit is adó, igényes nőnek így kellene kinéznie. Vagy legalábbis törekedni arra, hogy így nézzen ki. Nem kell, hogy érdekes vagy jól fizető munkád, vállalkozásod, netán karriered legyen, a hirdetők úgyis főként háziasszonyként, anyaként gondolnak rád. Ebben lehetsz profi, ehhez vannak itt a termékek, amik segíteni fognak!

Ha pedig úgy érzed, nem fekszik a szerep, hogy ezekben a reklámokban nem hozzád szólnak, akkor magadra vess, te vagy a hibás. Nem tudsz megfelelni az elvárt képnek? Stresszes vagy? Hát rántsd meg magad, vagy egyél magnebéhatot, az majd segít mosolyogni. A többi úgyis csak hiszti, a hormonjaid teszik – ilyen egyszerű ez.

Elnézve a nőket célzó marketinget, talán az sem véletlen, hogy hogy a reklámügynökségek kreatívjai rendszerint férfiak, sőt, ez az a szakma, ahol a legalacsonyabb a női vezetők aránya. Az USA-ban a kreatív igazgatók alig 3 százaléka nő. A helyzet itthon sem jobb: női munkatársak account menedzserek még csak lehetnek, de feljebb lépni nehézkes. Ezek után nem csoda, hogy a reklámipar kevéssé érti meg a nőket, és rendszerint csak a legócskább kliséket használják, ha nőkről van szó. A nők a reklámokban egyrészt tökéletesek, vagy ha még nem, hát a Terméktől majd azzá válnak. Legfőbb életcéljuk kiszolgálni a családjukat, mások örömére szépek és illatosak, a kuponokért élnek.

Komolyan kellene venni a nőket, ugyanis ők a vásárlók

A hirdetők és megrendelőik többsége a nőket sztereotip szerepekben látják és láttatják ahelyett, hogy megfelelően komolyan vennék a valódi hús-vér nők igényeit és sokszínűségét. Ezzel végül is nem sokról mondanak le… épp csak nem igazán érnek célba a hirdetéseik. Persze vannak biztató kísérletek a nők emberszámba vételére a reklámokban is, a Facebook-oldalunkat követők ezt már tudják. És nem, már ezek a spotok sem kizárólag arról szólnak, hogy ne törődj másokkal, mert te mindenképp tökéletes vagy. Egy-kettő kifejezetten elgondolkodtató, mint például az, amelyikben bemutatják, hogy a legtöbb nő állandóan elnézést kér, akkor is, ha semmi oka sincs erre. Ezekben a reklámokban közös és örömteli a különbség, hogy a cél a nők önbizalmának megerősítése. Igyekeznek nem róluk, hanem hozzájuk beszélni. Magabiztosságot akarnak árulni a nőknek és nem, nem (csak) a termék által, hanem belülről fakadót. Jól teszik, a legtöbb nő komoly önbizalmi problémával küzd.

Márpedig a nőket komolyan kellene venni. Mert amíg a reklámnő megtalálja a legjobb szert, hogy mosolyogva végezhesse a dolgát migrénesen is, és nevetve fogad bármilyen nehézséget, eközben családokban a komoly financiális döntések túlnyomó része már egy jó ideje a nők kezében van. Nem, nemcsak az egyedülálló nőkről van szó, bár róluk szokás a leginkább megfeledkezni. A nagyobb összegű kiadásokról a párok többsége bizony együtt dönt, és egyszemélyes döntést inkább a gyerekeknek vásárolt dolgok kapcsán hoznak a nők, összességében az összes fogyasztó döntés 83%-a születik meg a nők jóváhagyásával.

Egy magyar vizsgálat azt is kimutatta, hogy az autóvásárlások 67%-ában is a nő mondja ki a végső szót (annak ellenére, hogy több nő vesz igénybe a tömegközlekedést, mint férfi). Tehát az autóvásárlások túlnyomó többségében a nők mondják ki a végső szót és az autóvezetők között is rengeteg a nő. Kocsit mégis férfiszemmel gyártanak és árulnak. Ha nem így lenne, minden autóban lenne hely a táskánknak és mondjuk forgalmaznának a magassarkú cipő sarkát a vezetéstől való tönkremeneteltől védő eszközt de a sort még tudnánk folytatni. Ha a női sofőröket nem néznék hülyének az autós szakújságírók, de a hirdetők sem felejtenék el, hogy nem csak férfiak veszik a termékeket például nem lenne rossz.

Ki tudja, egy nap még ezen a téren is bekövetkezhet változás. Az első szelek már elkezdtek fújdogálni, mert a reklámcégek kreatívjainak a figyelme a tengerentúlon egyre többször fordul az eddig méltánytalanul egységesnek és egysíkúnak beállított célcsoportja felé felismerve, hogy a nők - főleg a dolgozó nők - számára formált kampányok hatékonysága és népszerűsége a jövő. Az anyagilag független nőktől a lojalitás mellett bőven jön a pénz is, érdemes tehát a kegyeiket keresni.

Mi vevők vagyunk erre.

További nőkkel kapcsolatos híreket, érdekességeket találsz a feminfo facebook oldalán. Tetszik?

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.