Kiteszed a lelkedet?

Jónéhány közösségi oldalon kerültek többségbe a nők, akik jellemzően másra használják az online nyilvánosságot, mint a férfiak. Szakértők szerint a nők online terepén gyakoribb az önmutogatás, a többé vagy kevésbé burkolt bezzegelés, cukiságok és életbölcsességek özöne, na és persze a versengés.

Női magazinok saját használatra?

Sztárpletykák helyett az ismerősök életének mozzanatai adják a tartalmat. Kivágható receptek helyett a megosztott finomságoké a terep. Az online fületeken elérhető rengeteg fényképes és videotartalomnak köszönhetően bárki összeállíthatja saját képes magazinját a neki tetsző tartalmakat és támákat összeválogatva.

Bárki megélheti a filmet, amelyben ő a főszereplő. Meríthet ötleteket, inspirációt, sőt, elköteleződést is jelenthet a saját oldal, egy saját kis világot. Némi digitális rásegítéssel megszerezhető a tökéletesség: tökéletes bőr, bomba alak, tökéletes stílusérzék, érző szív. Bölcs, vicces, és kreatív lehetsz. És mindezt egyszerre! A jutalom szinte azonnali: jön a lájk és a megosztás, és rögtön tudod, hogy népszerű vagy, szeretnek. Tényleg?

Talabos Viktória webszakértő, a HVG-nek azt nyilatkozta nemrég: „A nők hamarabb mozdulnak rá az esztétikumra és az interakció-gerjesztő posztokra, ... gondolkodás nélkül hozzászólnak, lájkolnak, ráadásul az olyan emocionális tartalmakra, mint például étel-, kisbaba-, enteriőr-, kisállat-, divatfotók, valamint idézetek – a gyengébbik nem ezekre jobban „gerjed.” (A férfiak ezzel szemben inkább szöveges tartalmakat, vagy zenéket osztanak meg.) Más szakértők szerint a nők szeretnek azonosulni, közösséget vállalni a megosztott képekkel, tartalmakkal, ezért kattintanak küönösebb megfontolás nélkül bármire.

Irigység és frusztráció

Miközben kirakatot rendezünk be mindennapjaink vidám eseményeiről ismerőseinket eheti a penész. Eszi is. Felmérések szerint ismerőseink képeit és postjait lapozgatva sokakban alakul ki elégedetlenség önmagukkal szemben. Testképzavar, bűntudat a kreativitás hiánya miatt, vagy csak az az érzés, hogy szürke kisegérnek számítanak a másik mellett. Mármint a másik online megjelenése mellett. Versenypálya lett a közösségi oldalakból is.

Kutatások szerint a nők versengésének új színterét jelentik a közösségi felületek. Miközben egyre-másra lájkolják és osztják meg a felhasználók az aktuális csepegősen édes, álomtájat ábrázoló képre applikált bölcsességet, vagy a gombszemű kisállatot, a színfalak mögött verseny is zajlik. Ki látszik menőbbnek, zseniálisabb konyhatündérnek, tökéletes anyának és feleségnek, barkácsoló istennőnek, ki ismeri jobban a lélek titkait, ki nyaral szebb tájon, na ki a jobb?

Nőjogi aktivisták szerint a közösségi hálóba gabalyodott, elismerésre vágyó folyton posztoló csak szeretné felhívni magára a figyelmet, elismerésre vágyik. Ha alaposabban megnézzük nő ismerőseink oldalait, egyet kell értsünk a feminista kritikákkal: a közösségi oldalak tartalmai a női sztereotípiák özönét zúdítják ránk. Szinte semmi különbség a női magazinokhoz képest, azok tökéletesen kiszolgálják a közízlést. Legyél vékony, gyönyörű, szexi (konyhatündér/sportistennő/partihercegnő), álompasival, majd álomesküvővel, egzotikus/rusztikus vidéki nyaralással, csodaszép önfeledten kamerába mosolygó gyermekekkel (az első ultrahangos fotót is kötelező kiposztolni!), édes kis konyhakertes családi házban, ahol a kamra polcán sorakoznak a saját befőzésű biolekvárok. Nagyon úgy fest, hogy a nők jelentős része még mindig idelizált háziasszony akar lenni, afféle online stepfordi feleség.

További nőkkel kapcsolatos híreket, érdekességeket találsz a feminfo facebook oldalán. Tetszik?

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.